ZnajZnak Monte Cassino

PAP |

publikacja 13.05.2014 08:25

Rozpoznanie dowódców i żołnierzy, którzy wsławili się w bojach o Monte Cassino, a także oznak i uzbrojenia uczestniczących w nich oddziałów - to zadania uczestników nowej gry edukacyjnej IPN "ZnajZnak - Monte Cassino". Premiera gry 17 maja, w 70. rocznicę bitwy.

ZnajZnak Monte Cassino mat. prasowy

Celem edycji poświęconej bitwie pod Monte Cassino, podobnie jak w przypadku podstawowej wersji gry "ZnajZnak", wydanej przez IPN w 2012 r., jest popularyzacja historii poprzez rozpoznawanie symboli - tym razem związanych z batalią, w której wsławili się bohaterscy żołnierze 2 Korpusu Polskiego gen. Władysława Andersa.

"Chcieliśmy opowiedzieć historię bitwy pod Monte Cassino za pomocą symboli. Staraliśmy się tak je dobrać, żeby opisać zarówno całość bitwy, jak i jej kontekst. Nie zaczynamy od stycznia 1944 r. (początek walk o Monte Cassino - PAP), a od 1 września 1939 r. - daty rozpoczęcia II wojny światowej" - tłumaczył PAP twórca gry Karol Madaj z Biura Edukacji Publicznej IPN.

Gra jest skierowana zarówno do polskich, jak i do zagranicznych odbiorców. Instrukcję oraz karty do gry wydano w dwóch językach - polskim i angielskim. "Chcemy, aby w tej grze wybrzmiała szczególna rola Polaków pod Monte Cassino, ale pokazujemy szerszą, międzynarodową historię tej bitwy" - wyjaśnił Madaj.

W rozgrywce bierze udział dwóch graczy. Każdy z nich dysponuje pięcioma kartami. Na karcie znajduje się dwanaście symboli (wybranych z puli 133 znaków), przy czym każde dwie dowolne karty mają zawsze tylko jeden wspólny obrazek.

Uczestnicy gry rywalizują ze sobą rozpoznając m.in. wizerunki dowódców i znanych uczestników bitwy (m.in. niedźwiedzia Wojtka z 2 KP), flagi państw, których żołnierze wzięli udział w bitwie, emblematy i odznaki oddziałów bojowych oraz elementy ich uzbrojenia.

Na rewersach kart znajdują się opisy każdego z symboli.

Interaktywna forma gry - zaznaczył Madaj - sprawia, że jej uczestnicy uczą się poprzez zabawę. "Mamy sygnały od nauczycieli, że to się świetnie sprawdza. Łączymy przyjemne z pożytecznym. Aby wygrać gracz musi poznać symbole ważne dla polskiej historii i tożsamości Polaków" - podsumował Madaj przypominając, że pierwszą edycję gry IPN wysłał bezpłatnie do ponad 4 tys. szkół w Polsce.

Premiera gry "ZnajZnak Monte Cassino" odbędzie się 17 maja równocześnie we Włoszech, USA i Polsce. Towarzyszyć jej będzie broszura w trzech wersjach językowych (po włosku, angielsku i polsku), przybliżająca okoliczności i przebieg walk o Monte Cassino.

W 70. rocznicę bitwy grę otrzymają wszyscy uczestnicy Biegu na Monte Cassino; trafi ona także do włoskich szkół. Tego dnia planowana jest także premiera gry w Polskiej Szkole Sobotniej im. Adama Mickiewicza w Minneapolis w USA.

17 maja swoich sił w grze spróbować będą mogły także osoby, które odwiedzą Centrum Edukacyjne IPN w Warszawie (ul. Marszałkowska 21/25), gdzie z okazji Nocy Muzeów odbędzie się Nocny Festiwal Gier Historycznych.