Wykolejona

Tomasz Rożek

GN 45/2014 |

publikacja 06.11.2014 00:15

Najpierw mówiono, że polską kolej ciągną w dół połączenia lokalne. Gdy je zlikwidowano, okazało się, że… sięgnęła dna. Z kraju, który miał jedną z najgęstszych sieci kolejowych w Europie, stajemy się jednym z najgorzej skomunikowanych.

Od 1989 r. zamknięto w Polsce prawie 7 tys. km linii. W tym samym czasie w całej Europie zlikwidowano około 15 tys. km. Największa „jednorazowa” likwidacja w Polsce miała miejsce w kwietniu 2000 roku. Tego dnia pociągi przestały kursować na ponad 1000 km linii. To wtedy zniknęły połączenia nie tylko pomiędzy małymi miejscowościami, gdzie pociąg był jedynym środkiem transportu do dużego miasta, ale także pomiędzy sporej wielkości ośrodkami. Nieprawdą jest, że systematycznie spadająca ilość połączeń kolej... studio gn; źródło: rynek kolejowy.pl Od 1989 r. zamknięto w Polsce prawie 7 tys. km linii. W tym samym czasie w całej Europie zlikwidowano około 15 tys. km. Największa „jednorazowa” likwidacja w Polsce miała miejsce w kwietniu 2000 roku. Tego dnia pociągi przestały kursować na ponad 1000 km linii. To wtedy zniknęły połączenia nie tylko pomiędzy małymi miejscowościami, gdzie pociąg był jedynym środkiem transportu do dużego miasta, ale także pomiędzy sporej wielkości ośrodkami. Nieprawdą jest, że systematycznie spadająca ilość połączeń kolej...

I co ciekawe, dzieje się to w momencie, w którym na świecie kolej wraca do łask. Nie tylko z powodu niezawodności (w porównaniu z transportem drogowym), ale także bezpieczeństwa i ceny. Najtaniej tonę towarów przetransportować koleją. Transport kolejowy ma także najmniejszy wpływ na środowisko naturalne. Nie trzeba chyba o tym przekonywać szczególnie tych, którzy mieszkają przy drogach przelotowych, po których jeżdżą obciążone tiry. Transport kolejowy jest też najszybszy. Szybka, bezpieczna, tania? Nasza kolej?

Kura czy jajko?

To typowy przykład sporu, co było pierwsze. Kura czy jajko. Czy polska kolej jest fatalna dlatego, że od lat, systematycznie, ma coraz mniejsze znaczenie na transportowej mapie kraju, czy ma coraz mniejsze znaczenie, bo świadczone przez nią usługi są na fatalnym poziomie? Powyższy spór jest dzisiaj nie do rozstrzygnięcia.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.