Znaczenie najstarszych pism chrześcijańskich we współczesnym świecie

Zapis czatu z o. Henrykiem Pietrasem SJ, 10.10.2007

publikacja 11.10.2007 16:20

Na czacie o. Henryk Pietras, jezuita, profesor teologii, wykładowca filozofii i teologii patrystycznej

[21:01] ksiadz_na_czacie2: Szczęść Boże! Witam na czacie portalu Wiara.pl
[21:01] ksiadz_na_czacie2: Gościem dzisiejszego wieczoru jest ojciec Henryk Pietras, jezuita
[21:02] ksiadz_na_czacie2: Profesor teologii, wykładowca filozofii i teologii patrystycznej w Krakowie
[21:02] ksiadz_na_czacie2: Głównym przedmiotem jego naukowych zainteresowań jest wpływ starożytnej filozofii na kształtowanie się doktryny chrześcijańskiej, oraz przemiany, jakim ulegały tradycyjne dla tej filozofii pojęcia w spotkaniu z chrześcijaństwem.
[21:02] ksiadz_na_czacie2: Autor wielu artykułów, publikacji naukowych i opracowań. Od 1992 roku dyrektor naczelny Wydawnictwa Apostolstwa Modlitwy.
[21:02] ksiadz_na_czacie2: Serdecznie witamy i zapraszamy do rozmowy.

[21:03] ksiadz_na_czacie2: Temat dzisiejszej rozmowy: „Odkrywanie źródeł”. Zacznijmy może od pytania dla mało wtajemniczonych: Co to jest teologia patrystyczna i czym się zajmuje?
[21:03] ksiadz_na_czacie2: Internautów proszę o pytania.
[21:03] o_Henryk_Pietras: teologia patrystyczna zajmuje się badaniem najstarszej literatury chrześcijańskiej, z okresu tzw. "Ojców Kościoła"

[21:04] ksiadz_na_czacie2: Jakie znaczenie ma dla nas poznanie dorobku starożytnego chrześcijaństwa?
[21:04] o_Henryk_Pietras: Potrzebne to jest dla uzmysłowienia sobie, co jest nauką przekazaną przez Apostołów
[21:05] o_Henryk_Pietras: a co późniejszymi dodatkami związanymi z kulturą i filozofią

[21:05] Ula-Jola: Zajmuje się Ojciec patrologią. Skąd to zainteresowanie?
[21:05] o_Henryk_Pietras: Zainteresowało mnie to, gdyż w czasie studiów teologicznych
[21:05] o_Henryk_Pietras: podawano nam tylko wybrane cytaty, wyrwane z kontekstu
[21:05] o_Henryk_Pietras: a ja chciałem wiedzieć, co oni mówili naprawdę

[21:06] Kamyk: Na ile, wg ojca, osiągnięcia teologii Ojców Kościoła mogą być aktualne dla dzisiejszego człowieka, jeśli w ogóle mogą?
[21:06] viki: ale czy zwykłemu człowiekowi jest to potrzebne do szczęścia ??
[21:06] o_Henryk_Pietras: Do szczęścia to może i potrzebne nie jest, ale do coraz lepszego formułowania
[21:06] o_Henryk_Pietras: własnej wiary, nawet na własny użytek jest pożyteczne

[21:07] nieania: Czy do tych tekstów zaliczane są tylko te, które znalazły się w Kanonie, czy też i apokryfy?
[21:07] o_Henryk_Pietras: chodzi o pisma spoza Biblii
[21:07] o_Henryk_Pietras: również apokryfy, komentarze, traktaty, homilie, listy itd.

[21:07] Ula-Jola: Z dziedziną teologii, która się Ojciec zajmuje związana jest konieczność znajomości języków, także starożytnych. Ile języków Ojciec zna?
[21:08] o_Henryk_Pietras: Potrzeba znać łacinę i grekę
[21:08] o_Henryk_Pietras: a jeśli ktoś chce poznać starożytną literaturę orientalną
[21:08] o_Henryk_Pietras: to również syryjski, koptyjski, etiopski, arabski...
[21:08] o_Henryk_Pietras: ale ja ich nie umiem

[21:08] viki: ale wychodząc z założenia że im mniej wiesz tym lepiej dla ciebie to szukanie w historii może wywołać wątpliwości i wiele pytań związanych z wiarą

[21:09] o_Henryk_Pietras: no i o to chodzi
[21:09] o_Henryk_Pietras: nie ma sensu wierzyć w coś, o czym nie ma się zielonego pojęcia
[21:09] o_Henryk_Pietras: a jeśli wątpliwości się rodzą, to zmusza człowieka do ich rozwiązywania
[21:09] baranek: Czy pisma Ojców Kościoła nie są trochę przestarzałe ? Czy możemy z nich korzystać bez obawy, że będziemy się cofać ?
[21:10] o_Henryk_Pietras: są tak przestarzałe, jak wszystkie dzieła klasyczne
[21:10] o_Henryk_Pietras: cofaniem byłoby udawanie, że na nich świat się kończy
[21:10] o_Henryk_Pietras: zaś ich studiowanie z perspektywy współczesności
[21:10] o_Henryk_Pietras: poszerza horyzonty

[21:11] Debora_J: Czy każda epoka ma swoich Ojców Kościoła czy wiek XX też może liczyć na ich obecność, czy może Ojcowie kościoła są raczej związani bezpośrednio z czasami Apostołów
[21:11] o_Henryk_Pietras: ludzie się umówili, że będą nazywać Ojcami Kościoła
[21:11] o_Henryk_Pietras: tych starożytnych, do mniej więcej VII wieku
[21:11] o_Henryk_Pietras: nie znaczy to jednak, że późniejsi nie zasługują na uwagę

[21:12] zaz: czym dla ojca jest ,,źródło,,?
[21:12] o_Henryk_Pietras: źródło jest zasadniczo tym, z czego się czerpie
[21:12] o_Henryk_Pietras: żeby się napić
[21:12] o_Henryk_Pietras: w odniesieniu do pism są to teksty, które potrafią gasić pragnienie poznania
[21:13] o_Henryk_Pietras: doświadczenia wiary, bliższego epoki apostołów

[21:13] baranek: Dlaczego nic nie słychać o "Matkach Kościoła" ? W historii chyba było kilka wybitnych kobiet- teologów
[21:13] alba: czy są jakieś Matki Kościoła?
[21:13] o_Henryk_Pietras: W starożytności były wybitne kobiety, znamy kilka imion
[21:14] o_Henryk_Pietras: jednak bardzo mało zostało po nich tekstów pisanych
[21:14] o_Henryk_Pietras: np.: Egeria i jej dziennik z pielgrzymki do Ziemi Świętej w IV wieku

[21:14] ALA: W jaki sposób bada się najstarszą literaturę chrześcijańską, na czym to w ogóle polega? W jakich językach napisane są najstarsze dzieła kościoła?
[21:15] o_Henryk_Pietras: najstarsze teksty są po grecku
[21:15] o_Henryk_Pietras: jak i Nowy Testament
[21:15] o_Henryk_Pietras: pisma łacińskie pojawiają się w II w
[21:15] o_Henryk_Pietras: a potem także w językach orientalnych
[21:15] o_Henryk_Pietras: a bada się je czytając

[21:15] nieania: Jaki tekst zaciekawił Ojca najbardziej?
[21:15] ALA: jakie dzieło najbardziej ojca zainteresowało, a zarazem zapadło w pamięci, które ojciec zapamięta do końca życia?
[21:16] o_Henryk_Pietras: ciągle czytam te teksty
[21:16] o_Henryk_Pietras: i ciągle coś nowego znajduję
[21:17] o_Henryk_Pietras: może mógłbym wymienić z ważniejszych komentarz "o modlitwie" Orygenesa

[21:17] nieania: Czy odkrycie tych źródeł pogłębiło Ojca wiarę, a może wprowadziło jakiś zamęt?
[21:17] o_Henryk_Pietras: jedno idzie z drugim
[21:17] o_Henryk_Pietras: nie da się pogłębić studni, żeby się przy tym nie zmęczyć
[21:18] o_Henryk_Pietras: jednak doświadczenie starożytnych pozwala swoją wiarę postrzegać w szerszej perspektywie

[21:18] Kamyk: Bliższa ojcu jest patrologia łacińska czy grecka?
[21:18] o_Henryk_Pietras: chyba grecka

[21:18] ALA: Wszystko w świecie ma swój początek i koniec... jakie są początki i czy w ogóle można powiedzieć że teologia patrystyczna ma swój początek? Od czego się to wszystko zaczęło?
[21:18] o_Henryk_Pietras: początkiem jest to, co opowiadali i pisali apostołowie
[21:19] o_Henryk_Pietras: i inni uczniowie Jezusa
[21:19] o_Henryk_Pietras: ktoś to zapisywał, komentował, dodawał swoje doświadczenie
[21:19] o_Henryk_Pietras: i tak się wiara przekazuje aż do dziś

[21:19] Debora_J: Czy obserwuje się w dzisiejszych jakieś większe zainteresowanie Ojcami kościoła, czy są jacyś wielcy badacze Ojców?
[21:19] o_Henryk_Pietras: zainteresowanie rośnie
[21:20] o_Henryk_Pietras: co widać po rosnącej liczbie tłumaczeń pism ojców
[21:20] o_Henryk_Pietras: a także ludzi zawodowo się tym zajmujących
[21:20] o_Henryk_Pietras: między nimi są więksi i mniejsi

[21:20] nieania: Na czym polega największa trudność w badaniu tych pism?
[21:20] ALA: Na na Ojciec zwraca szczególną uwagę badając dzieła?
[21:21] o_Henryk_Pietras: trudnością jest przebrnięcie przez półtora tysiąca lat zmian mentalnościowych
[21:21] o_Henryk_Pietras: Starożytni mieli wyobraźnię ukształtowaną na innych bajkach niż nam babcie opowiadały
[21:22] o_Henryk_Pietras: i do tej wyobraźni trzeba znaleźć drogę, by ich pisma zrozumieć

[21:22] zaz: jak, czym tłumaczyć ten wzrost zainteresowania tą tematyką?
[21:22] o_Henryk_Pietras: Być może poszukiwaniem doświadczenia religijnego
[21:23] o_Henryk_Pietras: niezależnego od tych naleciałości kulturowych, które przesłaniają nam przez wieki ewangelię

[21:23] ksiadz_na_czacie2: Teraz trochę pytań bardziej szczegółowych
[21:23] rili: Czy można porównać "twórczość" Orygenesa do dzieł Jana Pawła II? Wszak obie te postaci to wielkie idywidua?
[21:23] o_Henryk_Pietras: obaj napisali bardzo dużo
[21:23] o_Henryk_Pietras: obaj bardzo wierzyli Bogu i w Boga
[21:24] o_Henryk_Pietras: i obaj mieli poetycki język
[21:24] o_Henryk_Pietras: oraz byli filozofami

[21:24] wiola: A czy istnieje możliwość- obawa, że to co inni dodawali to przez to autentyczność słów Jezusa została zniekształcona zafałszowana podkoloryzowana skąd wiadomo, że tak właśnie nie jest?
[21:24] o_Henryk_Pietras: właśnie że jest
[21:25] o_Henryk_Pietras: i dlatego trzeba sięgać do źródeł by zniekształcenia eliminować

[21:25] Kamyk: Współczesne herezje bardzo często są modyfikacjami tych, które zwalczali Ojcowie. Na ile więc starożytne rozwiązanie Ojców Kościoła mogą być aktualne dzisiaj?
[21:25] o_Henryk_Pietras: prawie wszystkie herezje mają korzenie starożytne
[21:26] o_Henryk_Pietras: dlatego też sposoby argumentowania ojców mogą być pomocne mimo upływu czasu

[21:26] pitrek: dlaczego chrześcijaństwo w pierwszych wiekach szerzyło się bardzo dynamicznie czy tylko przez edykt mediolański czy właśnie przez wkład w filozofię i kulturę , czy dziś też to jest możliwe?
[21:26] o_Henryk_Pietras: najdynamiczniej rozwijało się przed edyktem mediolańskim
[21:26] o_Henryk_Pietras: ale i przez wkład w filozofię i kulturę
[21:27] o_Henryk_Pietras: pisma, które posiadamy
[21:27] o_Henryk_Pietras: były tworzone przez uczonych filozofów, którzy zostawali chrześcijanami i równocześnie wnosili filozofię do religii i wiarę do filozofii

[21:27] rili: Tertulian bardzo ganił kobiety strojące się, heh, używające szafranu i kadzidła, i tak zapytuję (gdyż mam już pewną koncepcję odpowiedzi:), czy w obecnym Kościele można zauważyć pewną analogię?
[21:28] o_Henryk_Pietras: osobiście nie widzę analogii
[21:28] o_Henryk_Pietras: a Tertulian był niezmiernie rygorystycznie nastrojony tak, że aż odszedł od Kościoła do sekty montanistów

[21:28] nieania: Czasem ateiści w swoich polemikach z wierzącymi przytaczają słowa Ojców Kościoła przeczących nauce Kościoła, czy mogą one być prawdziwe?
[21:29] o_Henryk_Pietras: ojcowie nie znali współczesnej nauki Kościoła
[21:29] o_Henryk_Pietras: gdyż po prostu żyli wcześniej
[21:29] o_Henryk_Pietras: nie ma więc sensu tego porównywać
[21:29] o_Henryk_Pietras: jednak u ojców jest także to, co i teraz Kościół głosi
[21:29] o_Henryk_Pietras: plus wiele innych rzeczy

[21:30] Ula-Jola: Czy studiując pisma z synodów, soborów nie odczuwa nieraz Ojciec pewnego rodzaju zażenowania sposobem postępowania ówczesnych władz kościelnych? Podejmowano nieraz decyzje powiedzmy kontrowersyjne. Łamanie ludzkich sumień, upokarzanie. Chociażby Hus.
[21:30] o_Henryk_Pietras: więcej zażenowania czuję słuchając współczesnych polityków
[21:31] o_Henryk_Pietras: a z Husem rzeczywiście postąpiono brzydko, ale to już średniowiecze

[21:31] Kamyk: Czy w dzisiejszej praktyce duszpasterskiej Kościoła nie poświęcamy zbyt mało uwagi Ojcom? Wszakże oni dali nam podwaliny tego, w co dzisiaj Kościół wierzy
[21:32] o_Henryk_Pietras: patrologowie robią, co mogą, by duszpasterzom udostępnić tłumaczenia ojców
[21:32] o_Henryk_Pietras: a na ile z nich korzystają, to już inna sprawa

[21:32] ALA: Jakie występują różnice między najstarszymi a młodszymi dziełami?
[21:33] o_Henryk_Pietras: najstarsze są prostsze, praktyczniejsze i przede wszystkim jest ich bardzo mało
[21:33] o_Henryk_Pietras: Przetrwały tylko te, które ludziom chciało się przepisywać przez setki lat mimo wysokiej ceny papirusu lub pergaminu,
[21:33] o_Henryk_Pietras: czyli te, które naprawdę miały wpływ na życie Kościoła

[21:33] baranek: dlaczego Kościół nie uznaje wszystkich apokryfów ?
[21:34] o_Henryk_Pietras: Kościół uznaje wszystkie apokryfy za apokryfy, a kazania za kazania
[21:35] o_Henryk_Pietras: inna sprawa to Pismo Święte, do którego weszły takie księgi, które uznano w ciągu pierwszych dwóch, trzech wieków za najlepszą podstawę do przekazywania wiary

[21:35] nieania: Owszem Ojcowie nie znali współczesnej nauki Kościoła, ale co z wypowiedziami przeczącymi nawet Pismu Św.?
[21:35] o_Henryk_Pietras: Nie przypominam sobie, bym takie znalazł
[21:36] o_Henryk_Pietras: choć trzeba brać pod uwagę sposoby interpretacji tekstu, jakich starożytni używali
[21:36] o_Henryk_Pietras: uważali, że właściwy sens Pisma jest ukryty pod tekstem i na dodatek nieskończony
[21:37] o_Henryk_Pietras: jakkolwiek by się więc zinterpretowało dany fragment i tak nie wyczerpie się jego głębi

[21:37] oti_: czy badane są również pisma gnostyckich sekt, jak np. kainitów, i jaki ma wpływ odkrywania takich kontrowersyjnych informacji na dzisiejszy KK?
[21:37] o_Henryk_Pietras: oczywiście, że są badane pisma gnostyckie
[21:37] o_Henryk_Pietras: a także wydawane po polsku
[21:38] o_Henryk_Pietras: są to jednak zabytki i służą poznaniu wiary starożytnych
[21:38] o_Henryk_Pietras: z różnymi meandrami, a niekoniecznie muszą wpływać na wiarę dzisiaj

[21:38] ALA: jakie dzieła można zaliczyć do najstarszych?
[21:39] o_Henryk_Pietras: są to pisma tzw. "ojców apostolskich", tzn. podejrzewanych o znajomość z apostołami
[21:39] o_Henryk_Pietras: po polsku są wydane w książce pt. "Pierwsi świadkowie"

[21:39] alba: od czego zacząć poznawanie Ojców K.? czy jest jakieś podręczne ABC dla laików?
[21:40] o_Henryk_Pietras: dla chcącego nic trudnego
[21:40] o_Henryk_Pietras: ale trzeba się trochę przyłożyć
[21:40] o_Henryk_Pietras: można zacząć od tych "Pierwszych świadków", a można i przeczytać moje "Początki teologii Kościoła"
[21:41] o_Henryk_Pietras: istnieją również biografie wielu ojców, choćby w serii popularnej "wielcy ludzie Kościoła"

[21:41] Ula-Jola: Tożsamość chrześcijańska jest bardziej żydowska czy bardziej grecka? czy może czerpie z obu kultur po równo?
[21:41] o_Henryk_Pietras: czerpie z obu
[21:41] o_Henryk_Pietras: choć wyszła z judaizmu
[21:42] o_Henryk_Pietras: z czasem jednak wpływy greckie w Europie przeważyły
[21:42] o_Henryk_Pietras: chrześcijaństwo orientalne rozwijało się w większej zależności od mentalności semickiej

[21:42] Kamyk: Czy ma ojciec jakiegoś swojego "ulubionego" Ojca Kościoła? Może któryś z nich ojca zafascynował, swoją oryginalnością bądź aktualnością?
[21:42] o_Henryk_Pietras: Bardzo lubię
[21:43] o_Henryk_Pietras: Orygenensa
[21:43] o_Henryk_Pietras: a także jego ucznia Dionizego Aleksandryjskiego zwanego wielkim
[21:43] o_Henryk_Pietras: ich też najwięcej studiowałem

[21:43] Koltek: Wielu spośród Ojców Kościoła - to wybitni kaznodzieja. Czy Ojciec któregoś z nich poleca w sposób szczególny jako mistrzów dla współczesnych homiletów?
[21:43] o_Henryk_Pietras: mistrzem nad mistrze jest Jan Chryzostom
[21:44] o_Henryk_Pietras: którego wszystkie kazania zachowały się do naszych czasów ludzie uważali, że warto je przepisywać
[21:44] o_Henryk_Pietras: a najważniejsze z nich to homilie do Ewangelii św. Mateusza

[21:44] nieania: W jaki sposób podzielono Pisma na te należące do Kanonu a które do apokryfów?
[21:45] o_Henryk_Pietras: W jakiś spontaniczny sposób
[21:45] o_Henryk_Pietras: nim ustaliła się w Kościele jakakolwiek władza zwierzchnia
[21:45] o_Henryk_Pietras: pewne teksty czytano w Kościele, a pewne można było czytać w domach,
[21:45] o_Henryk_Pietras: ale w kościele trzymać schowane
[21:46] o_Henryk_Pietras: co po grecku jest "apokrypto" - i stąd nazwa

[21:46] Debora_J: Czy nie przeraża Ojca słownictwo ówczesne? Jak to koreluje z relacjami osobistymi Ojca do Boga, Jezusa, do modlitwy?
[21:46] o_Henryk_Pietras: Ależ to słownictwo jest piękne
[21:47] o_Henryk_Pietras: modlitwy ojców naprawdę nadają się dziś do odmawiania

[21:47] Ula-Jola: Orygenes, Św. Augustyn- obaj odczuwali wręcz wstręt do cielesności. Z czego to wynikało?
[21:47] o_Henryk_Pietras: Wstręt raczej nie
[21:47] o_Henryk_Pietras: Orygenes za młodu był zbyt gorliwy i później łagodził wypowiedzi
[21:48] o_Henryk_Pietras: a Augustyn za młodu był zbyt rozwiązły i później odkręcał

[21:48] Koltek: W pewnym okresie dużą rolę w Kościele czasów Ojców Kościoła odgrywali charyzmatycy. W jakim czasie i gdzie konkretnie (położenie geograficzne) mogli oni "spokojnie" przepowiadać w czasie Mszy św.?
[21:49] o_Henryk_Pietras: Skąpe wiadomości na ten temat są liczniejsze u św. Pawła niż u ojców Kościoła.
[21:50] o_Henryk_Pietras: Charyzmatyczny był ruch montanistów z Frygii (obecny środek Turcji), ale szybko wpadli w przepowiadanie końca świata co to na dniach miał nadejść i w nadmierny rygoryzm moralny, by utrzymać się w Kościele

[21:50] rili: Jak ówczesny Kościół odniósł się do Orygenesa, z powodu jego zbyt mocnej gorliwości i pozbawienia się pewnej części ciała?
[21:50] o_Henryk_Pietras: O ile to jest prawda, to najpierw wszyscy chwalili
[21:50] o_Henryk_Pietras: a potem niektórzy krytykowali
[21:51] o_Henryk_Pietras: nie wpłynęło to na jego popularność jako nauczyciela i pisarza

[21:51] alba: Czym fascynuje ojca Orygenes?
[21:51] o_Henryk_Pietras: Wnikliwością myślenia, obrazowością wypowiedzi i ciągłym poszukiwaniem prawdy większej od własnego rozumu
[21:52] o_Henryk_Pietras: Orygenes nigdy nic nie twierdził, tylko przypuszczał i pisał zwykle w trybie przypuszczającym

[21:52] oti_: ...tak w oparciu o wiedzę, którą ojciec zdobył, dotykając źródeł przeszłości. Proszę mi powiedzieć, dlaczego Jezus pozyskał tylu uczniów i dlaczego mu tak zaufali?
[21:52] o_Henryk_Pietras: Bo głosił Dobrą Nowinę o przebaczeniu grzechów
[21:53] o_Henryk_Pietras: co zwalniało ze strachu przed strasznym sądem
[21:53] o_Henryk_Pietras: Bożym na końcu świata. Tak więc chrześcijanie nie bali się śmierci, gdyż mieli ją już za sobą w sakramencie chrztu

[21:53] nieania: Czy są apokryfy, których zapisanie przypisuje się św. Pawłowi?
[21:53] o_Henryk_Pietras: Istnieje apokalipsa Pawła oraz korespondencja między Pawłem a Seneką. Oprócz tego dzieje Pawła i parę innych
[21:54] o_Henryk_Pietras: Wszystkie powstały co najmniej w II wieku

[21:54] Kamyk: Kościół pierwotny nazywany jest normą i fundamentem Kościoła wszystkich czasów. Jak ojciec rozumie to określenie?
[21:55] o_Henryk_Pietras: Jest punktem odniesienia
[21:55] o_Henryk_Pietras: z powodu bliskości epoce apostołów
[21:56] o_Henryk_Pietras: W tworzeniu nowych teorii teologicznych trzeba się z tym konfrontować, by nie okazało się, że chodzi już o zupełnie innego Jezusa, niż ten, którego głosili apostołowie

[21:56] rili: Czy istnieją jakieś źródła mówiące o tym, jak ci zwykli ludzie (bo dopiero później zostali Ojcami...) funkcjonowali w zwykłej wspólnocie społecznej?
[21:56] o_Henryk_Pietras: Wiele o tym dowiedzieć się można z listów
[21:56] o_Henryk_Pietras: największe ich zbiory pozostawili: Hieronim,
[21:56] o_Henryk_Pietras: Augustyn, Ambroży, czy Bazyli Wielki

[21:57] Koltek: Czy zgodzi się Ojciec ze stwierdzeniem, że dziś już się nie da wymyślić żadnej herezji, bo wszystko to już było i ze wszystkim tym to już Ojcowie Kościoła walczyli?
[21:57] o_Henryk_Pietras: Pomysłowość ludzka nie zna granic.

[21:57] ksiadz_na_czacie2: To teraz trochę o współczesności:
[21:57] nieania: Młodzi ludzie zaczynają tłumaczyć Pismo św. na nowoczesny język... Porównują Jezusa do hipisa, używają wielu neologizmów? Czy potrzeba aż takich zabiegów, by pisma pierwszych Chrześcijan były zrozumiałe dla młodzieży?
[21:58] o_Henryk_Pietras: Nie sądzę. Podobnie jak nie uważam, by można było uczyć "Pana Tadeusza" tłumacząc go na grypserę.

[21:58] viki: pisze ojciec książki o tej tematyce czy cieszą się zainteresowaniem ?
[21:59] o_Henryk_Pietras: Mam nadzieję
[21:59] o_Henryk_Pietras: a moi studenci myślą, że muszą je czytać

[21:59] Ula-Jola: Ile czasu spędza Ojciec dziennie na lekturze? I co obecnie Ojciec studiuje?
[21:59] o_Henryk_Pietras: Tyle, ile się da przy innych obowiązkach,
[22:00] o_Henryk_Pietras: a teraz przygotowuję nowe polskie wydanie historii "Historii Kościelnej" Euzebiusza z Cezarei z IV w
[22:00] o_Henryk_Pietras: oraz kolejny tom "Akt synodalnych", razem z ks. Baronem

[22:01] viki: kiedyś ludzie wierzyli w Boga i zawierzali mu się skąd te zmiany teraz
[22:01] nieania: Argumentowanie Ojców Kościoła mogą być pomocne, ale co z tą wiekową zmianą kulturową, czy te same argumenty trafią?
[22:01] o_Henryk_Pietras: Człowiek w swoich pragnieniach i nadziejach się nie zmienia i jest ciągle tak samo otwarty na drugiego
[22:01] o_Henryk_Pietras: - czy to jest Bóg, czy człowiek.
[22:02] o_Henryk_Pietras: Argumenty za wiarą, nadzieją i miłością są zawsze tyle samo warte, choć mogą być wyrażone innym językiem innej kultury

[22:02] rili: Czy Ojca zdaniem, nauka religii nie mogłaby być nauką historii Kościoła, być może nie byłoby wtedy potrzeby wprowadzania fikcyjnej etyki?
[22:03] o_Henryk_Pietras: Historia Kościoła by się przydała
[22:03] o_Henryk_Pietras: ale nie wyczerpuje zagadnienia
[22:03] o_Henryk_Pietras: Katecheza ma uczyć, ale i prowadzić do spotkania z Jezusem, a to coś więcej niż historia.
[22:04] o_Henryk_Pietras: Podobnie zresztą historia sztuki nie zastąpi Akademii Sztuk Pięknych, ani talentu

[22:04] Koltek: Kościół nieustannie czerpie z Pisma Świętego i Tradycji przez duże "T". Jak zdaniem Ojca ojcowie Kościoła wpisują się w przekaz Tradycji?
[22:04] o_Henryk_Pietras: W pełni. To oni bowiem tej tradycji są wyrazicielami i od nich możemy się jej uczyć.

[22:05] rili: Jaką pozycję zajmuje nasz kraj w tłumaczeniu Ojców... na j. polski?
[22:05] o_Henryk_Pietras: Już dość przyzwoitą.
[22:05] o_Henryk_Pietras: Mamy po polsku w kilku seriach wydawniczych jakieś 160 tomów pism ojców
[22:06] o_Henryk_Pietras: co prawda Anglicy lub Francuzi mają więcej, ale im nikt nie wymordował uczonych w czasie wojny

[22:06] nieania: Zna Ojciec wiele Pism, czy do tradycji Kościoła nie wkradło się coś pogańskiego?
[22:06] o_Henryk_Pietras: Wkradały się zwyczaje, które ojcowie starali się prostować. Również niektóre elementy czci oddawanej herosom oraz uczt na grobach weszły pierwotnie do Kościoła
[22:08] o_Henryk_Pietras: Trzeba jednak przyznać, że w każdej epoce do wyrażania wiary człowiek używa form kulturowych, a te są zmienne i różne

[22:08] oti_: ... jest ojciec Jezuitą, jaką zatem ojciec dałby radę, aby współczesny człowiek nie gonił za iluzjami, a umiał się spotkać z Bogiem?
[22:08] o_Henryk_Pietras: Dopóki będzie gonił za iluzjami,
[22:09] o_Henryk_Pietras: nie spotka Boga, ani nie pokocha człowieka.
[22:09] o_Henryk_Pietras: Do tego trzeba bowiem troszkę się zatrzymać i popatrzeć. Bo wiara rodzi się ze słuchania, a miłość z patrzenia.

[22:09] ksiadz_na_czacie2: Którego z Ojców Kościoła polecił by Ojciec ludziom, mającym problemy z modlitwą?
[22:10] o_Henryk_Pietras: Mówiłem o Traktacie "O modlitwie" Orygenesa
[22:11] o_Henryk_Pietras: ale polecam także sentencje ojców pustyni, np. z "Księgi starców"

[22:11] nieania: Duchowość Jezuicka podobno jest duchowością ognia? Jak to rozumieć?
[22:11] o_Henryk_Pietras: Ten ogień to z gry słów:
[22:11] o_Henryk_Pietras: Ignacy Loyola miał na imię tak naprawdę
[22:11] o_Henryk_Pietras: Inigo a to znaczy "ogień"
[22:12] o_Henryk_Pietras: a oprócz tego zapalał swoim entuzjazmem i wiarą innych

[22:12] Kamyk: Niedawno wydał ojciec wraz z ks. Baronem Dokumenty Soborów Powszechnych w języku polskim. Skąd pomysł tej inicjatywy? I czy zadanie to było trudne w realizacji?
[22:12] o_Henryk_Pietras: Pomysł powstał, bo się nam to zdało potrzebnym
[22:12] o_Henryk_Pietras: Ludzie to kupują, czyli też potrzebują.
[22:13] o_Henryk_Pietras: a trudne było, gdyż teksty te nigdy nie były przełożone na język polski

[22:13] ksiadz_na_czacie2: Ostatnie pytanie:
[22:13] rili: Czy my, jako ludzie XXI w., możemy stworzyć taki zbiór współczesnych Ojców Kościoła?
[22:13] o_Henryk_Pietras: Ojcami w szerokim sensie są wszyscy nasi przodkowie.
[22:14] o_Henryk_Pietras: Tak więc na pewno każdy może mieć swoich ulubionych i szczególnie cenionych ojców
[22:14] o_Henryk_Pietras: do doświadczenia których może się odnosić.
[22:14] o_Henryk_Pietras: Warto jednak wybrać sobie kogoś mądrego, choć niekoniecznie starożytnego.

[22:14] ksiadz_na_czacie2: Dziękujemy Ojcu za przyjęcie zaproszenia i udział w tym nieco wyczerpującym maratonie pytań :). Może na koniec jakaś szczególnie bliska sentencja Ojców, tak na pożegnanie, żeby w serce zapadła?
[22:15] o_Henryk_Pietras: Po takim maratonie ciężko sobie przypomnieć, ale tak:
[22:15] o_Henryk_Pietras: z Orygenesa
[22:16] o_Henryk_Pietras: "Co ci z tego, że Jezus narodził się w Betlejem, jeśli nie narodził się w tobie?"
[22:16] ksiadz_na_czacie2: Jeszcze raz dziękuję i zapraszam w przyszłości na kolejną rozmowę. Być może o Orygenesie, np. o jego komentarzu do Pieśni nad Pieśniami ;)
[22:16] o_Henryk_Pietras: Do zobaczenia
[22:17] ksiadz_na_czacie2: Internautom Dziękuję za pytania. Szczęść Boże wszystkim, dobranoc.
[22:17] o_Henryk_Pietras: dziękuję za rozmowę
[22:17] ksiadz_na_czacie2: No i się udało :)