Gotowanie dla zabieganych

Wśród obowiązków szkolnych i zawodowych trudno znaleźć czas na codzienne gotowanie smacznych i zdrowych posiłków. Czy wyjściem są fast foody i gotowe dania?

Logistyka szykowania zdrowych, pożywnych i smacznych posiłków dla całej rodziny wcale nie jest prosta. Jeśli dzieci kończą lekcje o różnych porach, a do tego dodamy naszą pracę zawodową, wspólny obiad czy kolacja to prawdziwe wyzwanie. Co zrobić, aby przygotowanie posiłków nie zajmowało dużo czasu?

Organizacja i planowanie

Jednym z najważniejszych elementów całej skomplikowanej układanki jest zaplanowanie posiłków na pięć dni pracujących. Nie muszą to być obfite dwudaniowe obiady, bo szykowanie takich zajmuje sporo czasu. Wystarczy zastanowić się, co ugotujemy, i zrobić listę zakupów tak, aby potem, w tygodniu, kupować już tylko produkty bieżące (pieczywo, zieleninę). W książce „Kuchnia dla zabieganych” Anne Loi­seau proponuje wybrać jeden dzień na robienie większych zakupów i przygotowywanie półproduktów, które potem, przechowywane w lodówce, stanowić mogą bazę kolejnych dań. To dobry pomysł, który pozwala nie martwić się standardowym „co dzisiaj na obiad?”.

W zależności od rytmu dnia w każdym domu organizacja jest nieco inna. Dla dzieci, które jedzą w szkole, nie jest problemem czekanie na resztę domowników. Starsze mogą podgrzać sobie posiłek i zjeść, zanim rodzice przyjdą z pracy, a cała rodzina zasiądzie do wspólnej obiadokolacji. Opcji jest wiele. Planowanie na pewno pozwoli uniknąć niepotrzebnego stresu i spontanicznych zakupów. Dzięki niemu koszty posiłków będą niższe i unikniemy marnowania jedzenia. Od nas zależy, czy plan dotyczyć będzie całego pracującego tygodnia, czy wybranych dni.

Bazy i dodatki

W naszym klimacie o tej porze roku przyjemnie rozgrzewającymi i sycącymi daniami są zupy. Warto ugotować większą ilość gęstej zaprawy rosołowej, poporcjować i zamrozić. Może być potem bazą np. rosołu, jarzynowej albo pomidorowej – wystarczy dodać do wywaru mrożonych lub świeżych jarzyn, sypkiego wypełniacza (makaronu, ryżu, lanego ciasta czy kaszy manny) i odpowiednio zupę doprawić. Innym wyjściem jest przygotowanie własnej wegety (przepis znaleźć można w numerze 20/2020 „Gościa Niedzielnego”). Przechowywana w słoiku w lodówce lub zamrożona jest zdrową alternatywą dla kupowanych w sklepach mieszanek i kostek rosołowych.

Dania obiadowe mogą być urozmaicone na różne sposoby. Autorka „Kuchni dla zabieganych” proponuje gotowanie tygodniowego zapasu sypkich produktów. Mnie ten pomysł nie bardzo przekonuje, chyba że na przygotowanie posiłku mamy naprawdę mało czasu. Ugotowanie ryżu, makaronu czy kaszy zajmuje kilka minut (w tym czasie można przyrządzić inne dodatki), a odgrzewane nie zawsze dobrze smakują. Wiele za to znajdziemy w książce ciekawych przepisów z wykorzystaniem tego typu produktów. Pozwala to urozmaicać posiłki każdego dnia. Zamiast standardowych na naszych stołach ziemniaków z mięsem mogą pojawić się sałatki z dodatkiem kasz czy makaronów albo dania jednogarnkowe, np. gulasze, zapiekanki. Dodanie do tych ostatnich mięsa, upieczonego wcześniej w garnku żaroodpornym, czy wędliny (boczku, kiełbasy, szynki) też pozwoli zaoszczędzić sporo czasu.

Kolejnym dobrym pomysłem jest robienie przetworów. Kiszone warzywa nie wymagają dużego nakładu pracy i czasu. Raz ukiszone w większym naczyniu, przez długi czas są zdrowym i wspierającym naszą odporność dodatkiem. To samo dotyczy pikli w zaprawach octowych czy domowych sałatek wielowarzywnych w słoikach. Na zapas można też przygotować sosy i pesto – do wykorzystania potem w różnych daniach z makaronem czy ryżem w roli głównej.

Najbardziej czasochłonne jest przygotowanie jarzyn. Dlatego mając zaplanowany posiłek, część warzyw można obrać i pokroić dzień wcześniej i przechować w pojemnikach w lodówce. Nasze dania urozmaicą też takie dodatki jak tarte sery, pestki słonecznika, dyni czy orzechy.

Przechowywanie i pomysł

Do przechowywania poszczególnych składników lub gotowych dań przydadzą się pojemniki szklane lub wykonane z innego tworzywa przeznaczonego do kontaktu z żywnością. Najlepiej, aby były szczelnie zamykane i niejednorazowe. Niezłą opcją są też woreczki strunowe wielokrotnego użytku. Jarzyny i mieszanki sałat zachowują w nich dłużej świeżość. Mrożenie, kiszenie i przechowywanie w lodówce świeżych półproduktów to najlepsze sposoby na to, aby zawsze mieć pod ręką składniki do szybkiego przygotowania zdrowego posiłku dla całej rodziny.

Anne Loiseau "Kuchnia dla zabieganych". Jedność, Kielce, 2019ss. 160   Anne Loiseau "Kuchnia dla zabieganych". Jedność, Kielce, 2019ss. 160
«« | « | 1 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Rozpocznij korzystanie