Jesteś weganinem? O tym powinieneś pamiętać

Kluczem do dobrego zdrowia i samopoczucia jest odpowiednio zbilansowana dieta pełna witamin i składników mineralnych. Dieta wegańska eliminuje z jadłospisu całe grupy artykułów spożywczych. Jakie zamienniki stosować, aby nie doprowadzić do niebezpiecznych dla zdrowia niedoborów pokarmowych? Czy warto rozważyć suplementację?

Odpowiednia podaż białka 

W zdrowej diecie udział poszczególnych składników odżywczych wygląda następująco:

  • białko - 10-20% energii z diety (dla osób starszych 15-20%),

  • tłuszcze - 20-35%,

  • węglowodany - od 45 do 65%.

Głównym źródłem białka jest nabiał, stąd powszechne przekonanie, że dieta wegańska jest uboga w ten składnik odżywczy. Wcale nie musi tak być. W dobrze skomponowanej diecie wege powinno znaleźć się białko roślinne. Do jadłospisu należy wprowadzić: produkty sojowe (tofu, tempeh), nasiona roślin strączkowych (ciecierzyca, fasola, groch, bób, soczewica), orzechy, pestki i nasiona. 

Roślinne źródła żelaza 

Żelazo występuje pod dwoma postaciami. Żelazo hemowe znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego, a niehemowe - w produktach roślinnych. To drugie lepiej przyswaja się w towarzystwie witaminy C. Dieta wegańska powinna obejmować roślinne źródła żelaza, takie jak: nasiona roślin strączkowych, natka pietruszki, koperek, pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane i pestki dyni. Witaminę C znajdziesz głównie w owocach (cytrusy, kiwi, truskawki) oraz warzywach (papryka, pomidory). 

Roślinne źródła wapnia

Kolejnym pierwiastkiem, na którego niedobory są narażeni weganie, jest wapń. Cennym źródłem wapnia w diecie bezmięsnej są zielone warzywa (jarmuż, natka pietruszki, boćwina). Poza tym ten makroelement znajdziesz w nasionach roślin strączkowych, suszonych owocach, orzechach, sezamie i maku.

Dodatkowa suplementacja  

Weganie są szczególnie narażeni na niedobór witaminy B12 (kobalaminy). Kobalamina występuje wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Niedobór witaminy B12 w organizmie prowadzi do przewlekłego zmęczenia oraz zaburzeń pamięci i koncentracji. Jeśli jesteś na diecie wegańskiej, warto rozważyć również suplementację witaminą D3. Niektórzy weganie dodatkowo uzupełniają także niedobory zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega (omega-3, omega-6). Pamiętaj, że każdą kurację warto skonsultować z lekarzem lub dietetykiem. 

Konsultacja dietetyczna

Jeśli masz problem z samodzielnym skomponowaniem jadłospisu w wersji wege, skorzystaj z konsultacji dietetycznej. Wiele dobrych firm cateringowych oferuje takie konsultacje bezpłatnie. W ofercie firm cateringowych znajdziesz również gotowe zestawy diet wegańskich, które pokryją Twoje dzienne zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze. Każda dieta pudełkowa dostępna jest w kilku wariantach kalorycznych.

Artykuł sponsorowany

«« | « | 1 | » | »»

TAGI| SPONSOROWANE

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Rozpocznij korzystanie

Reklama

Reklama

Reklama