Pożegnanie z fusiarą

Marcin Wójcik

GN 13/2013 |

publikacja 28.03.2013 00:15

Dorosły Polak wypija rocznie 500 filiżanek kawy. Ale będziemy pić jeszcze więcej.

Pożegnanie  z fusiarą jakub szymczuk

Zaczęło się w Etiopii, od kóz i pasterza, który zauważył prawidłowość: kozy podskubujące owoce z dzikiego krzewu, to kozy ożywione. Historia powtarzała się, więc pasterz postanowił sam spróbować owoców. Podziałały. Jest jeszcze kilka innych historii, których wiarygodność oscyluje wokół legend, jak ta o archaniele Gabrielu, który wręczył filiżankę kawy zmęczonemu modłami Mahometowi. Pewne są tylko dwa fakty: po pierwsze kawa od wieków smakuje ludziom, po drugie jest jednym z najpopularniejszych – zaraz po ropie naftowej – towarów handlowych na świecie.

Czas sieciówek

Ponad 80 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że regularnie pije kawę, a 83 proc. częstuje nią swoich gości. Przoduje mielona, za nią rozpuszczalna, na końcu zbożowa. Od niedawna jest jeszcze jeden rodzaj. Kraft Foods Polska wypuścił pełnoziarnistą rozpuszczalną. To połączenie kawy rozpuszczalnej z drobno zmieloną ziarnistą, dzięki czemu nie pozostawia fusów. Najwięcej kawy kupujemy w sklepach. W 2012 r. sprzedaż detaliczna wyniosła 108 tys. ton, ale eksperci wskazują, że to mniej niż w 2011 r. Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z kawy. W tym przypadku oznacza to, że zwiększa się sprzedaż w kawiarniach – zwłaszcza kawy na wynos. Z piątej edycji badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia wynika, że kawiarniom sieciowym systematycznie przybywa klientów. Eksperci prognozują, że w ciągu 10 lat wyjdziemy z domów do kawiarń.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.