publikacja 28.03.2013 00:15
Dorosły Polak wypija rocznie 500 filiżanek kawy. Ale będziemy pić jeszcze więcej.
jakub szymczuk
Zaczęło się w Etiopii, od kóz i pasterza, który zauważył prawidłowość: kozy podskubujące owoce z dzikiego krzewu, to kozy ożywione. Historia powtarzała się, więc pasterz postanowił sam spróbować owoców. Podziałały. Jest jeszcze kilka innych historii, których wiarygodność oscyluje wokół legend, jak ta o archaniele Gabrielu, który wręczył filiżankę kawy zmęczonemu modłami Mahometowi. Pewne są tylko dwa fakty: po pierwsze kawa od wieków smakuje ludziom, po drugie jest jednym z najpopularniejszych – zaraz po ropie naftowej – towarów handlowych na świecie.
Czas sieciówek
Ponad 80 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że regularnie pije kawę, a 83 proc. częstuje nią swoich gości. Przoduje mielona, za nią rozpuszczalna, na końcu zbożowa. Od niedawna jest jeszcze jeden rodzaj. Kraft Foods Polska wypuścił pełnoziarnistą rozpuszczalną. To połączenie kawy rozpuszczalnej z drobno zmieloną ziarnistą, dzięki czemu nie pozostawia fusów. Najwięcej kawy kupujemy w sklepach. W 2012 r. sprzedaż detaliczna wyniosła 108 tys. ton, ale eksperci wskazują, że to mniej niż w 2011 r. Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z kawy. W tym przypadku oznacza to, że zwiększa się sprzedaż w kawiarniach – zwłaszcza kawy na wynos. Z piątej edycji badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia wynika, że kawiarniom sieciowym systematycznie przybywa klientów. Eksperci prognozują, że w ciągu 10 lat wyjdziemy z domów do kawiarń.
To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.