Bezpieczne zakupy w sieci

Wojciech Teister

GN 39/2019 |

publikacja 26.09.2019 00:00

Sklepy internetowe oferują duży wybór towarów, atrakcyjne promocje oraz szybką dostawę i prosty zwrot nietrafionego zakupu. Dlatego prawie połowa Polaków uważa zakupy w internecie za wygodne i nieskomplikowane. Na co zwracać uwagę, aby były one również bezpieczne?

Bezpieczne zakupy w sieci canstophoto

Internet zrewolucjonizował handel, dziś niemal każda sieć handlowa posiada sklep internetowy. Jest też wiele sklepów, które prowadzą sprzedaż wyłącznie w sieci. Dla klienta to wygoda i oszczędność czasu. Warto jednak pamiętać, że w czasie zakupów online łatwiej paść ofiarą oszustwa. Oto kilka zasad, których przestrzeganie zwiększy bezpieczeństwo zakupów w internecie.

Zweryfikuj sprzedawcę

Pierwsza zasada bezpiecznych zakupów internetowych to weryfikacja sklepu, w którym planujemy nabyć towar. Przeglądając asortyment e-sklepu, nie możemy dotknąć, dokładnie obejrzeć czy przymierzyć towaru. Widzimy go jedynie na zdjęciach. Piękne fotografie, wyeksponowane na atrakcyjnej graficznie stronie internetowej, wcale jednak nie muszą świadczyć o tym, że mamy do czynienia z poważnym i uczciwym handlowcem, a towar w rzeczywistości wygląda tak jak na zdjęciu.

W jaki sposób sprawdzić autentyczność sklepu? Jest kilka możliwości. Najpierw warto zweryfikować dane kontaktowe sprzedawcy. To, że prowadzi sprzedaż tylko w internecie, nie oznacza, że fizycznie nie istnieje. Najprostszym sposobem jest zadzwonienie na podany na stronie numer telefonu. Warto jest też sprawdzić, czy zamieszczony w witrynie adres sklepu rzeczywiście istnieje i czy nie znajduje się w tym miejscu na przykład jakaś inna firma. Najczęściej można to zrobić w prosty sposób, wykorzystując narzędzia mapy powszechnie dostępne w internecie. Kiedy dane adresowe zostaną pozytywnie zweryfikowane, warto sprawdzić, czy sklep internetowy, w którym zamierzamy zrobić zakupy, widnieje w oficjalnych rejestrach. Pomogą nam w tym numery KRS oraz NIP.

Poznaj opinie innych

Warto również poczytać opinie o sprzedawcy, które umieszczają w sieci klienci. Aby to zrobić, zazwyczaj wystarczy wpisać w wyszukiwarce nazwę sklepu i dodać hasło: „opinie”. Ważne jest nie tylko to, co o jakości oferowanych towarów oraz poziomie obsługi sądzą dotychczasowi klienci sklepu, ale również liczba opinii. Nie ma lepszej reklamy sklepu niż dobre recenzje wystawiane przez nabywców. Pamiętajmy, że im jest ich więcej i im dłuższego przedziału czasowego dotyczą, tym bardziej możemy im zaufać. Oczywiście trudno od sklepu działającego rok oczekiwać, by miał kilkaset dobrych opinii. Dlatego naszą czujność powinna wzbudzić duża liczba dobrych recenzji dodanych w krótkim czasie. Może to oznaczać (chociaż wcale nie musi!), że nie wystawili ich autentyczni klienci, ale że są one fikcyjne. Niepokojącym zjawiskiem jest też wysyp pozytywnych ocen sklepu czy oferowanych w nim towarów z nietypowo wyglądających kont internetowych. Dlatego lepiej jest korzystać z usług znanych sklepów internetowych o ugruntowanej pozycji na rynku.

Sprawdź certyfikaty bezpieczeństwa

Zakupy internetowe wiążą się z koniecznością przekazania sprzedawcy niektórych swoich danych (np. adresu, na który ma być wysłany towar, numeru telefonu czy danych karty płatniczej). Zadaniem sprzedawcy jest zadbanie o to, aby dane zostawiane przez klienta były bezpieczne i nie dostały się w niepowołane ręce. Kupujący powinien sprawdzić te zabezpieczenia przed dokonaniem zakupów. Na co zwrócić uwagę?

Po pierwsze, rozsądnie jest korzystać z urządzeń, na których zainstalowane są aktualny, legalny system operacyjny oraz program antywirusowy. Po wejściu na stronę internetową sklepu należy sprawdzić, czy jest ona szyfrowana oraz czy posiada certyfikat bezpieczeństwa. O tym, że strona jest szyfrowana, świadczy początek adresu witryny – powinien zaczynać się od skrótu https (bardzo ważna jest litera s; jeśli jej brakuje, oznacza to, że strona nie jest szyfrowana i lepiej zrezygnować z zakupów w takim miejscu).

Drugim krokiem jest sprawdzenie certyfikatu bezpieczeństwa, który jest widoczny na stronie w postaci symbolu zamkniętej kłódki – po lewej stronie paska z adresem. Kiedy klikniemy w tę ikonkę, dowiemy się, czy certyfikat jest aktualny i od jak dawna właściciel witryny z niego korzysta. Dłuższy czas posiadania aktualnego certyfikatu zazwyczaj świadczy o wiarygodności sprzedawcy.

Zastanów się, zanim zapłacisz

Warto sprawdzać ceny w różnych sklepach, korzystając z dostępnych w internecie porównywarek cen. Korzystne jest też zapisanie się do newslettera sklepu i polubienie jego fanpage’a, o ile dostaniemy za to bonus. Zwracajmy również uwagę na sposób dokonywania płatności. Raczej zrezygnujmy z zakupu, jeśli sprzedawca nie oferuje możliwości płatności za pobraniem, a wymaga opłaty z góry, na przykład wyłącznie przelewem, kartą płatniczą czy przez SMS. Jeśli jesteśmy na etapie płacenia (np. przez przekierowanie ze strony zakupu bezpośrednio na strony płatności), zawsze przed wpisaniem swoich danych logowania sprawdźmy, czy na pewno nastąpiło przekierowanie na stronę naszego banku; czy adres jest dokładny i czy posiada skrót „https” i certyfikat bezpieczeństwa (symbol kłódki). Dobrze jest też zweryfikować, czy numer konta, na który mamy przesłać pieniądze, jest prawidłowy, czyli taki sam jak numer konta sklepu oraz ten podany w SMS-ie lub mailu potwierdzającym przelew.

Czytaj regulaminy

Każdy sklep internetowy ma własny regulamin świadczenia usług. Są w nim opisane m.in. zasady odstąpienia od umowy kupna–sprzedaży, warunki dokonywania zwrotu zakupionego towaru czy zgłaszania reklamacji. Zaakceptowanie regulaminu jest warunkiem dokonania transakcji. Zanim to zrobimy, dokładnie przeczytajmy cały regulamin. Jeśli znajdziemy w nim zapisy budzące jakiekolwiek wątpliwości (np. szczególne warunki ograniczające możliwość zwrotu zakupionego towaru), raczej zrezygnujmy z zakupów.

Nie należy również lekceważyć treści dotyczących RODO, opisu polityki prywatności czy zgody marketingowej. Warto dowiedzieć się, kto będzie administratorem naszych danych osobowych i w jaki sposób będą one przetwarzane. Pamiętajmy, że na nasze życzenie sklep powinien usunąć nasze dane ze swojej bazy albo je zaktualizować. Sklep internetowy ma także obowiązek zadbać o to, by dane klienta były bezpiecznie przechowywane i udostępniane innym podmiotom, jeśli wyraziliśmy na to zgodę.•

Wygraj nagrody!

• Przeczytaj uważnie tekst z cyklu „Nowoczesne finanse seniora”, rozwiąż krzyżówkę znajdującą się na ostatniej stronie dodatku telewizyjnego i odczytaj hasło utworzone z ponumerowanych liter. Nagrody czekają! • Atrakcyjne nagrody czekają również na uczestników zabawy dostępnej na internetowej stronie cyklu „Nowoczesne finanse seniora”. Wystarczy wejść na {lead:LBB}www.gosc.pl/Nowoczesne_finanse_seniora {/lead:LBB} i rozwiązać quiz lub wypełnić ankietę dotyczącą treści artykułu z cyklu „Nowoczesne finanse seniora”.

Co to znaczy?

Payback – jest to program lojalnościowy oferowany przez firmy swoim klientom. Polega na zbieraniu punktów za zakupy w sklepach internetowych lub tradycyjnych na specjalnej karcie. Punkty te są następnie wymieniane na nagrody, bony czy kupony promocyjne. Uwierzytelnienie – tak określa się procedurę weryfikacji czyjejś zdeklarowanej tożsamości. Dostawcy usług płatniczych muszą stosować, zgodnie z nowymi przepisami, silne uwierzytelnienie, tj. podwójną, niezależną weryfikację danych identyfikujących osobę dokonującą transakcji. W bankowości elektronicznej uwierzytelnienie polega na wpisaniu loginu i hasła (które zna tylko właściciel), a następnie kodu cyfrowego, który otrzymujemy np. przez SMS, lub zatwierdzeniu operacji na oddzielnym urządzeniu, m.in. w aplikacji mobilnej na smartfonie.

Więcej o ekonomii na stronie www.nbp.pl. Zainteresowała cię treść artykułu? Podziel się z najbliższymi! Zaproś ich do odwiedzenia strony www.gosc.pl/Nowoczesne_finanse_seniora, gdzie zamieszczamy kolejne odcinki cyklu „Nowoczesne finanse seniora”.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.