Czosnkowy specjał

Anna Leszczyńska-Rożek

GN 43/2020 |

publikacja 22.10.2020 00:00

Czas przygotowania: 15 minut. Ilość: niewielka miseczka.


Składniki:
• 200 g żółtego sera (może być cheddar) 
• 2 ząbki czosnku
• 3 łyżki śmietany lub jogurtu naturalnego 
• 1,5 łyżki majonezu
• 1/2 łyżeczki soli
• szczypta pieprzu do smaku (opcjonalnie)
• natka pietruszki lub szczypiorku (opcjonalnie) ISTOCKPHOTO Składniki: • 200 g żółtego sera (może być cheddar) • 2 ząbki czosnku • 3 łyżki śmietany lub jogurtu naturalnego • 1,5 łyżki majonezu • 1/2 łyżeczki soli • szczypta pieprzu do smaku (opcjonalnie) • natka pietruszki lub szczypiorku (opcjonalnie)

Choć wiadomo, że zdrowy i wspomaga w przeziębieniach, grypach i innych infekcjach, ze względu na swój zapach jest traktowany różnie. Za jego ostrym smakiem nie przepadałam jako dziecko, bo w czasie choroby musiałam zjadać na surowo ząbek lub dwa, zagryzane kawałkiem pieczywa. Brrr… Dziś w potrawach używam go często, a moje dzieci lubiły i nadal lubią czosnek, co jest – patrząc na moje doświadczenia z dzieciństwa – nieco zaskakujące. Może stało się tak za sprawą pasty kanapkowej, a może masła czosnkowego smarowanego na świeżo upieczonych bułeczkach? Obie wersje są pyszne i nawet najmłodsi nie mają problemu z ostrym, gryzącym w język smakiem. Masło robi się w kilka minut, mieszając zwykłe masło z przeciśniętym przez praskę lub startym na drobnych oczkach czosnkiem i odrobiną soli. Pasta natomiast wymaga kilku minut więcej, ale jest smaczna i łatwo przemycić w niej intensywny smak i zapach czosnku.

Ser w kawałku trzemy na tarce o małych oczkach, a jeśli jest w plasterkach – mielimy na drobne wiórki w malakserze (lub blenderze). Do majonezu dodajemy czosnek przeciśnięty przez praskę. Jeśli nie mamy praski, to można go, podobnie jak ser, zetrzeć na tarce. Dla osób, które nie przepadają za czosnkiem, na początek można dodać tylko jeden ząbek, ale dwa pasują idealnie do podanych proporcji. Majonez mieszamy z czosnkiem i solą, a następnie dodajemy do sera. Mieszamy widelcem, a na koniec dodajemy jeszcze gęsty jogurt naturalny lub śmietanę. Jeśli jest potrzeba, całość doprawiamy pieprzem. Pastę można dodatkowo urozmaicić drobno poszatkowaną natką pietruszki lub szczypiorku. Świetnie smakuje zarówno z grzankami, krakersami lub nachosami, jak i na pomidorach pokrojonych w grube plastry.

Smacznego :)