Maryja była Żydówką
Chemin Neuf/Międzynarodowa Fraternia Ekumeniczna Net for God
publikacja 03.02.2011 10:33
Film ten, zachęcając do kontemplacji Ziemi Świętej, Pisma Świętego i Ludu Izraela, zaprasza nas do wejścia w tajemnicę powołania Maryi, córki ludu Izraela, Żydówki.
O filmie:
Ziemia Święta, Jerozolima, jest Bożym powołaniem dla każdego człowieka: Bóg wybrał to miejsce na spotkanie między Sobą a ludźmi. Ta ziemia, która stała się miejscem wcielenia Boga, posiada powszechny wymiar duchowy.
Jednak wobec długotrwałej dramatycznej sytuacji w Ziemi Świętej rodzi się pilne wezwanie do zrozumienia tego Bożego powołania, jego planu dla każdego człowieka. Maryja może nam pomóc w zrozumieniu tego powołania: jest tą, która w sposób całkowity wypełniła zamysł Boży.
Ojciec David Neuhauss, Dr Déborah Weissman, Ojciec Émile Shoufani, Siostra Anne-Catherine Avril, w niezwykły sposób pomagają nam odkryć powołanie Maryi, jako córki Izraela, żydowskiej kobiety.
Ten film Net For God proponuje nam zbliżenie się do Maryi, córki Izraela, żydowskiej kobiety, w świetle powołania narodu izraelskiego.
Film zaprasza do wejścia w tajemnicę powołania Maryi, córki ludu Izraela, Żydówki
Świadkowie wiary w filmie:
-
Ojciec David Neuhaus, s.j.: urodzony w żydowskiej rodzinie w Afryce Południowej, w wieku 15 lat zostaje wysłany do Jerozolimy, gdzie dzięki prawosławnej rosyjskiej zakonnicy przeżywa osobiste spotkanie z Jezusem. Zostaje chrześcijaninem, a w 2000 roku przyjmuje święcenia kapłańskie w Ziemi Świętej. Naukowiec i profesor uniwersytecki, jest obecnie patriarchalnym wikariuszem wspólnot katolickich posługujących się językiem hebrajskim i rosyjskim.
-
Dr Déborah Weissman: Żydówka urodzona w Nowym Jorku, od 1972r. mieszka w Jerozolimie i pracuje na uniwersytecie hebrajskim. Jej badania dotyczą głównie edukacji kobiet żydowskich na przestrzeni dziejów. Pracując na rzecz dialogu międzyreligijnego, jest ona także przewodniczącą międzynarodowej rady judeo-chrześcijańskiej.
-
Ojciec Émile Shoufani: urodzony w Nazarecie w 1947, Émile Shoufani jest księdzem katolickim obrządku grekoprawosławnego, proboszczem w Nazarecie. Pracując bez wytchnienia na rzecz pojednania, żyje w samym sercu konfrontacji między Izraelitami a Palestyńczykami; wspiera on także dialog międzyreligijny.
-
Siostra Anne-Catherine Avril: zakonnica ze zgromadzenia sióstr matki Bożej z Syjonu. Założyciel tego zgromadzenia, Teodor Ratisbonne, przypomina, że „Syjon jest prawdziwym panieńskim nazwiskiem Dziewicy Maryi ”. Przez swą refleksję nad korzeniami i misją Kościoła, siostry z Syjonu przypominają nam, że Maryja żyła w pełni wiarą i nadzieją ludu żydowskiego.
Międzynarodowa Fraternia Ekumeniczna NET FOR GOD ("Sieć dla Boga") to sieć modlitwy, formacji i ewangelizacji. Powstała z inicjatywy Wspólnoty Chemin Neuf w 2000 roku, aby budować jedność chrześcijan i pokój na świecie.
Film składa się z dwóch części:
I. Maryja, córka ludu Izraela
Aby zrozumieć Maryję jako córkę Izraela, musimy zrozumieć, jaki jest ten lud i jakie jest jego powołanie. Ojciec David Neuhaus, jezuita mieszkający w Jerozolimie, prowadzi nas ku kontemplacji 4 figur ludu Izraela w Starym Testamencie, które ukazują nam powołanie Maryi:
-
Maryja, Namiot Spotkania, Arka Przymierza: lud Izraela, w czasie drogi przez pustynię umieszcza pośród siebie „Namiot Spotkania”, przestrzeń, gdzie Bóg spotyka się z człowiekiem. Maryja stała się owym Namiotem Spotkania, którego centrum stanowi Arka Przymierza, a w niej Słowo Boże.
-
Maryja jako figura królewska: w historycznych księgach Biblii centralna figurą jest postać Króla. Jest on opisany jako Król zupełnie inny od królów tego świata, jako ten, który medytuje nad Słowem Bożym we dnie i w nocy. Maryja, przy swej pokorze, jest tą królewska figurą; jest tą, która w przeciwieństwie do możnych tego świata medytuje nad prawem i żyje nim.
-
Maryja jako figura mądrości: ostatni rozdział Księgi Przysłów (Prz 31,10-31) objawia nam powołanie „dzielnej niewiasty” : żyje ona Słowem Bożym, działa w świecie, troszcząc się o dobro swojej rodziny…
-
Maryja jako figura proroka: twarz Maryi jaśnieje również w księgach prorockich. Gdyż prorok jest tym, który ma słuchać i być przepełniony słowem Bożym, aby później dać je światu.
Maryja wypełnia powołanie swego ludu opisane w Starym Testamencie; jego punktem kulminacyjnym są narodziny Mesjasza.
II. Maryja, żydowska kobieta
Maryja, jako żydowska niewiasta z pierwszego wieku wpisuje się w długą listę żydowskich kobiet dobrze nam znanych zeStarego Testamentu: Tamar, Rahab, Rut, Batszeba. Te kobiety narażają własne życie, aby uratować inne. Prowadzone przez Ducha Świętego, objawiają nam Boga – Pana rzeczy niemożliwych. W Maryi aspekt ten znajduje swój najwyższy wyraz.
Jedną z wielkich postaci ukazujących nam także Maryję jest Miriam, siostra Mojżesza i Aarona. Gdy Pan wyzwala lud Izraela z egipskiej niewoli, pomagając im przejść suchą stopą przez Morze Czerwone, Miriam pełni rolę prorocką: prowadzi wychodzący z morza lud, który przez 400 lat trwał w niewoli, tańcząc z nim jako ludem już wyzwolonym.
Intencja modlitewna:
O pokój w kraju Jezusa, aby różne ludy mogły w nim mieszkać bez lęku.
Słowo boże do rozważania:
Znajduje się ono w Psalmie 87(86), werset 5:
„O Syjonie zaś powie: „Każdy na nim się narodził”, a Najwyższy sam go umacnia.”