Kolejowe Pogotowie Techniczne to bardzo ciekawie skonstruowany pojazd, który może poruszać się  po szynach. Został on zaprezentowany podczas ostatniej „Parowozjady”.
Kolejowe Pogotowie Techniczne to bardzo ciekawie skonstruowany pojazd, który może poruszać się po szynach. Został on zaprezentowany podczas ostatniej „Parowozjady”.
zdjęcia Jan Głąbiński /Foto Gość

Parowozy na chodzie

Brak komentarzy: 0

Jan Głąbiński

publikacja 22.09.2018 05:45

Lokomotywy parowe wciąż wyjeżdżają na podhalańskie tory i fascynują zwłaszcza tych podróżnych, którzy nie wiedzą, że kiedyś nie było pendolino.

Skansen Taboru Kolejowego, który należy do spółki PKP Cargo, został oficjalnie otwarty i poświęcony w 1993 roku. Jego lokalizacji w Chabówce sprzyjała bliskość jednej z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce (z Chabówki przez Mszanę Dolną, Limanową do Nowego Sącza), która nie została zelektryfikowana, ale zachowała do dziś niepowtarzalną i oryginalną infrastrukturę kolejową. Pomysłodawcą powstania skansenu był Paweł Zaleski, ówczesny naczelnik Lokomotywowni Pozaklasowej Sucha Beskidzka, którego wspierał Robert Matuszyk, naczelnik Zarządu Trakcji i Wagonów z Suchej.

Same unikaty

– Historyczny tabor – lokomotywy i wagony – gromadzony był w Chabówce od połowy lat 80. XX wieku. Ekspozycję urządzono na wolnym powietrzu, ustawiając wiele eksponatów na specjalnie wybudowanych cokołach. Wiele z nich jest wciąż jest na chodzie – mówi Łukasz Wideł z Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. NSMK organizuje cały rok przejazdy pociągami retro, korzystając z chabowskiego taboru. – Cieszą się one dużą frekwencją. Przyjeżdżają nie tylko goście z Polski, ale i turyści zagraniczni. Dopytują o szczegóły parowozu i są zachwyceni – dodaje Ł. Wideł. Przejazdy odbywają się w ramach projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej, który dofinansowuje marszałek województwa małopolskiego (informacje, gdzie w tym roku pojedzie jeszcze pociąg retro, można znaleźć na www.kolejegalicyjskie.pl). Z kolei PKP Cargo organizowało przez każdy wakacyjny weekend kursy pociągów retro na trasie Chabówka–Kasina Wielka–Chabówka. Najcenniejszym obiektem w zbiorach jest najstarszy zachowany parowóz w Polsce – tendrzak TKb-1479, wybudowany w 1877 r. w Berlinie. Wiele eksponatów to nieliczne lub wręcz pojedyncze egzemplarze danej serii, jak choćby Ty37-17, zbudowany w 1938 r. w Zakładach Cegielskiego w Poznaniu, Okz32-2 – jedyny zachowany przedwojenny parowóz przystosowany do pracy na liniach górskich czy parowóz Ol12-7, zbudowany w 1912 r. w Wiedniu.

Filmowa ciuchcia

Skansen prowadzi wynajem taboru na potrzeby realizacji zdjęć filmowych. Parowozy z Chabówki „zagrały” m.in. w filmach: „Lista Schindlera”, „Przedwiośnie”, „Katyń” i „Szatan z siódmej klasy”. Każdego roku PKP Cargo organizuje też na terenie skansenu wielkie święto pociągów, czyli „Parowozjadę”. W tym roku pod koniec sierpnia do Chabówki zjechali się miłośnicy starych maszyn nie tylko z Polski – byli również goście ze Słowacji, a nawet... parowóz z Popradu. Wielką popularnością cieszył się wagon z modelami małych pociągów. Nie zabrakło, oczywiście, akcentów związanych z 100. rocznicą odzyskania przez nasz kraj niepodległości. – Dla PKP Cargo bardzo ważne jest nie tylko prowadzenie działalności gospodarczej, ale także troska o naszą kulturę i dziedzictwo. Mieści się w tym dbanie od wielu lat o tabor, polską tradycję kolejarską i kultywowanie naszej historii narodowej. Dlatego właśnie niedawna „Parowozjada” wpisała się w obchody rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Pierwsza strona Poprzednia strona Następna strona Ostatnia strona
oceń artykuł Pobieranie..