Modlitwa synagogalna

Komentarzy: 4

oprac. ks. Adam Sekściński

publikacja 31.05.2011 11:55

Można w dużej mierze na podstawie Biblii i Talmudu zrekonstruować najważniejsze zwyczaje Żydów związane z modlitwą.

"Osiemnaście błogosławieństw" (wersja babilońska)
Dzień powszedni Szabat
I. Avot - „Ojcowie"

I. Avot - „Ojcowie"

II. Ghevurot - „Potęgi" II. Ghevurot - „Potęgi"
III. Qedushat ha-shem - „Czczenie Imienia" III. Qedushat ha-shem - „Czczenie Imienia"
IV. Daat - „Poznanie" IV. Qedushat ha-yom
- „Uświęcanie dnia"
V. Teshuvah - „Nawrócenie"  
VI. Selichah - „Przebaczenie"  
VII. Ghe'ulah - „Wyzwolenie"  
VIII. Refu'ah - „Uzdrowienie"  
IX. Birkat ha-shanim
- „Błogosławieństwo roku"
 
X. Qibbutz galujjot
- „Zgromadzenie wygnańców"
 
XI. Mishpat - „Sprawiedliwość"
lub Din - „Sąd"
 
XII. Minim -„Heretycy"  
XIII. Tzaddiqim - „Sprawiedliwi"  
XIV. Boneh Yerushalayim
- „Budowniczy Jerozolimy"
 
XV. Tzemach David
- „Potomek Dawida"
 
XVI. Shema qolenu
- „Wysłuchaj naszego głosu"
 
XVII. Avodah - „Służba” / „Kult" V. Avodah - „Służba"/ „Kult"
XVIII. Hoda'ah - „Dziękczynienie" VI. Hoda'ah - „Dziękczynienie"
XIX. Shalom - „Pokój" VII. Shalom - „Pokój"

To były i są nadal główne modlitwy judaizm, towarzyszące codziennemu życiu pobożnych Żydów. Z czasem powstało jeszcze wiele innych, dyktowanych potrzebami, jakie niosła za sobą codzienność, jednak w czasach Jezusa przypuszczalnie zasadniczo były odmawiane właśnie Szema i Szemone Esre.

Pierwsza strona Poprzednia strona strona 6 z 6 Następna strona Ostatnia strona
oceń artykuł Pobieranie..