Trening pamięci dla seniorów

Umysł, podobnie jak mięśnie, aby dłużej zachować sprawność, potrzebuje regularnych treningów. Gdzie szukać potrzebnych narzędzi i jak ćwiczyć?

Profilaktyka pozwalająca zachować zdrowie, sprawność i samodzielność na dłużej dotyczy nie tylko ciała, ale i umysłu. O ile świadomość potrzeby aktywności ruchowej rośnie, także wśród seniorów, o tyle trening pamięci, logicznego i sprawnego myślenia, wciąż jeszcze brzmi abstrakcyjnie. A szkoda, bo społeczeństwo się starzeje, a badania (np. prowadzone przez GUS) przewidują, że do 2050 r. seniorzy stanowić będą ok. 40 proc. populacji w Polsce. I choć w naszym kraju w opiekę i pomoc seniorom najczęściej zaangażowani są najbliżsi członkowie rodzin, coraz więcej seniorów korzysta z domów dziennego pobytu, klubów seniora, spotkań i warsztatów wzbogacających umiejętności oraz życie towarzyskie najstarszych. Spotkania takie najczęściej pełnią rolę edukacyjną, towarzyską, wyzwalają kreatywność lub zachęcają do aktywności fizycznej. Ćwiczenie umysłu jednak nie jest rozpowszechnioną formą spędzania czasu, choć ma wielkie znaczenie dla zachowania pamięci, a więc i sprawności oraz samodzielności.

Ćwiczenie umysłu

Projekt o nazwie „Siłownia Pamięci” powstał, aby dać narzędzia i potrzebną wiedzę wszystkim, którzy chcą dłużej zachować sprawny umysł. – W Polsce wciąż brakuje materiałów i narzędzi wspierających osoby starsze i ich opiekunów w ćwiczeniu pamięci i innych funkcji poznawczych. A dzięki systematycznej praktyce, która jest swego rodzaju aerobikiem czy fitnessem dla umysłu, wydajność i sprawność mózgu można wydłużyć o kilka, a nawet kilkanaście lat – przekonuje Marta Tafil-Dalach z Fundacji Stocznia, zaangażowana w projekt „Siłownia Pamięci”. – Systematyczne ćwiczenie umysłu nie pozwoli mu zbyt szybko się zestarzeć. Przygotowane przez nas materiały udostępniamy bezpłatnie na stronie www.silowniapamieci.pl. Pozwalają one kompleksowo trenować wiele funkcji poznawczych – dodaje.

Na stronie znajdziemy konkretne propozycje. Wszystkie zawierają informację o stopniu trudności, dzięki czemu senior lub jego opiekun mogą dopasować odpowiednie ćwiczenia do wieku i sprawności umysłowej. Są one zróżnicowane tematycznie, a ich układ pozwala ćwiczyć wiele obszarów poznawczych podczas jednego treningu. Ćwiczenia intelektualne uruchamiają i pobudzają różne funkcje mózgu – logiczne myślenie, pamięć, koncentrację, kreatywność, koordynację wzrokowo-ruchową. Można je wykonywać indywidualnie albo z opiekunem lub podczas zajęć grupowych. Aby z nich skorzystać, wystarczy wydrukować wybrane propozycje. – Ćwiczenia pamięci, które proponujemy, są skierowane nie tylko do osób dotkniętych chorobami otępiennymi – dla tej grupy mamy specjalną propozycję treningów w parze, np. z członkiem rodziny lub opiekunem – ale do wszystkich seniorów, którzy chcą profilaktycznie trenować pamięć, logiczne myślenie, uwagę, kreatywność i w ten sposób zadbać o sprawność umysłu na długie lata – mówi Marta Tafil-Dalach.

Ćwiczyć pamięć można również za pomocą aplikacji MEMO na tablety i smartfony. Można je pobrać za darmo w sklepach Play i App Store. MEMO Dzień to aplikacja przypominająca kalendarz. Poza informacjami o świętach i imieninach zawiera ciekawostki dotyczące funkcjonowania pamięci i mózgu. MEMO Pamiątki można używać jak mobilnego albumu ze zdjęciami, nagranymi opowieściami i wspomnieniami w postaci filmików. Natomiast MEMO Trening to zestaw gier i zadań zróżnicowanych pod względem tematów i stopnia trudności. Pozwala na interakcję i codzienną praktykę z wykorzystaniem tabletu czy smartfona.

Kopalnia wiedzy

Samodzielny trening umysłu w różnych obszarach tematycznych dotyczy przede wszystkim osób z niewielkimi zaburzeniami funkcji poznawczych. Systematyczne ćwiczenia pamięciowe, rozwiązywanie zagadek logicznych, wykonywanie obliczeń matematycznych, nauka języków, gra na instrumentach czy kreatywne tworzenie to tylko niektóre z propozycji. Dla osób z zaawansowaną demencją czy innymi chorobami neurodegeneracyjnymi (np. Alzheimera, Parkinsona czy Picka) bardzo pomocne jest systematyczne (przynajmniej 3 razy w tygodniu) ćwiczenie przy pomocy opiekuna. Wymaga to wiedzy, jak takie ćwiczenia rozpocząć, przeprowadzać i kontynuować, aby były skuteczne. Ważne jest też otoczenie, bodźce dochodzące z zewnątrz, zachowanie opiekuna, język, sposób mówienia i umiejętność nawiązania relacji z podopiecznym. Najlepsze efekty przynosi systematyczny (np. 3 razy w tygodniu po 60 minut) trening w grupie seniorów. Pozwala na interakcje, rywalizację, dobrą zabawę. – Przed pandemią organizowaliśmy seminaria dla osób pracujących z seniorami. Teraz z powodu obostrzeń jest to trudne do zrealizowania. Organizujemy więc szkolenia online i w ten sposób dzielimy się wiedzą i doświadczeniem. Na naszej stronie www.silowniapamieci.pl można znaleźć wiele interesujących materiałów i filmów, które ułatwią prowadzenie treningów umysłu, dostarczą wiedzy na ten temat oraz będą praktyczną wskazówką, jak pracować z naszymi propozycjami ćwiczeń – mówi Marta Tafil-Dalach. Warto spróbować. •

«« | « | 1 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Rozpocznij korzystanie

Forum: ostatnio poruszane wątki