Neandertalczycy i owoce morza

Nasi wymarli krewniacy, neandertalczycy, żywili się owocami morza już 150 tys. lat temu. Świadczą o tym znaleziska dokonane w Hiszpanii, o których informują hiszpańscy archeolodzy na łamach "Public Library of Science".

Oznacza to, że neandertalczycy żywili się owocami morza 100 tys. lat wcześniej niż dotąd sądzono. To pożywienie było uzupełnieniem ich diety składającej się z mięsa, owoców czy orzechów.

Badania archeologiczne w jaskini Bajondillo na południowym wybrzeżu Hiszpanii ujawniły obecność kamiennych narzędzi używanych do rozłupywania muszli mięczaków zbieranych na nadmorskich skałach. Odkryto także osmalone fragmenty samych muszli - poinformowali archeolodzy z Unwersytetu w Sewilli oraz Narodowej Rady Badań Naukowych (CSIC), kierowani przez Miguela Cortes Sancheza.

Znaleziska te są niemal z tego samego czasu, co najwcześniejsze ślady spożywania owoców morza przez Homo sapiens. Najstarsze ślady zjadania morskich mięczaków przez naszych przodków pochodzą z Pinnacle Point w Republice Południowej Afryki, i datowane są na 164 tys. lat.

"Nasze odkrycie sprawia, że jasknia Bajondillo jest najstarszym świadectwem takiej aktywności u neandertalczyków" - wyjaśnia Francisco Jimenez Espejo z CSIC.

Jak wyjaśnia, wielu badaczy uważa, że żywienie się owocami morza było ważnym przystosowaniem w ekspansji Homo sapiens. Te badania pokazują jednak, że niemal w tym samym czasie również neandertalczycy korzystali z tych samych zasobów.

«« | « | 1 | » | »»