Pożywna pasta

Pojawia się coraz częściej w sklepach i restauracjach. Czy jest odżywcza i jak ją przygotować?

Bardzo powszechna w krajach Bliskiego Wschodu od jakiegoś czasu jest popularna również w Polsce. Wiele restauracji ma ją w swoim menu w różnych odmianach i smakach, a w niektórych marketach jest dostępna jako gotowe minidanie. Jej nazwa – hummus – tłumaczona z języka arabskiego oznacza groch włoski, czyli znaną u nas w wersji suchej albo z puszki ciecierzycę. Warto spróbować tej pożywnej pasty. Jest łatwa w przygotowaniu, można ją doprawiać na różne sposoby, a przy niewielkim dodatku grochu, soczewicy, bobu czy fasolki mieszać smaki i tworzyć własne odmiany.

Skąd przybyła?

W krajach Bliskiego Wschodu jest daniem tak popularnym, że towarzyszy większości posiłków. Podobno każda gospodyni w tamtych rejonach świata zna inny sposób jej przygotowania i jest on przekazywany z pokolenia na pokolenie. Jednak podstawa pasty zawsze składa się z tych samych składników: ugotowanej do miękkości ciecierzycy, pasty sezamowej tahini, czosnku, oliwy z oliwek, soli i soku z cytryny. W zależności od regionu do pasty dodawane są różne przyprawy – kolendra, kmin rzymski czy natka pietruszki.

Tradycja przygotowywania pasty w Indiach i na Bliskim Wschodzie sięga podobno XII wieku. Już wtedy ciecierzyca była znaną, cenioną i często uprawianą rośliną. I choć dzisiaj miejsca pochodzenia hummusu nie da się konkretnie ustalić, o tytuł jego twórców rywalizują mieszkańcy Izraela i Libanu. Pasta ta jest popularna także w wielu innych zakątkach świata, nawet tak odległych jak Afryka, Syria, Turcja, Egipt, Palestyna czy kraje kaukaskie. W Europie zdobyła popularność głównie dzięki rozpowszechnianiu się wegetarianizmu. Zawiera wiele składników korzystnych dla naszego zdrowia i może być miłą odmianą dla królujących w naszych domach potraw. Z reguły podawana jest jako dodatek do pieczywa.

Wartości odżywcze

Ciecierzyca, podobnie jak wiele innych roślin strączkowych, jest bogatym źródłem białka, błonnika pokarmowego i minerałów, takich jak: fosfor, magnez, potas, wapń, cynk, żelazo oraz witamin z grupy B, A, C, E i K. Dzięki wysokiej zawartości błonnika hummus podawany z pieczywem i innymi dodatkami zapewnia przez długi czas uczucie sytości. Przy tym ma niski indeks glikemiczny, co pozwala na stosowanie go w diecie cukrzycowej. Wspomaga trawienie, co jest istotne dla osób wal czących z nadwagą. Sporo minerałów, które zawiera ciecierzyca, wspomaga układ kostny, a oliwa z oliwek dostarcza jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które wpływają na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu (LDL), a podniesienie poziomu „dobrego” cholesterolu (HDL). Ten naturalny tłuszcz roślinny (najwięcej cennych składników posiada oliwa z oliwek extra virgin) pomaga usprawnić procesy trawienia i pozbywać się z organizmu toksyn. A czosnek jest ceniony głównie z powodu właściwości antybakteryjnych, przeciwzapalnych i antywirusowych. Jeśli dodamy do tego jeszcze przyprawy ziołowe i sok z cytryny, pasta pod względem składników będzie zdrowa i korzystna dla naszej diety.

Jak przygotować?

Do przyrządzenia hummusu najczęściej wykorzystuje się ciecierzycę z puszki. Pasta będzie jednak dużo lepsza i zdrowsza, kiedy użyjemy suchych ziaren. Jedną szklankę ziaren należy przepłukać na sicie, przesypać do naczynia i zalać wodą z dodatkiem pół łyżeczki sody oczyszczonej. Na jedną porcję nasion potrzebujemy dwóch porcji wody. Zanurzoną w wodzie ciecierzycę odstawiamy na od 6 do 10 godzin, aby nasiona napęczniały. Po tym czasie po ponownym przepłukaniu ciecierzycę należy ugotować (około 1,5 godziny, ziarna muszą być miękkie). Aby przyspieszyć proces, do gotującej się wody można dosypać 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej.

Kiedy cieciorka jest miękka, należy odlać wodę, zostawiając jej część do nadania paście odpowiedniej konsystencji. Dodać czosnek przetarty przez praskę (2 ząbki), 1/2 szklanki pasty sezamowej tahini (przypomina masło orzechowe), sok wyciśnięty z 1 niewielkiej cytryny, sól, pieprz i jedną łyżeczkę zmielonego kuminu. Całość zmiksować blenderem na gładką masę. Na koniec wymieszać z oliwą z oliwek, można nią też polać pastę z wierzchu tuż przed podaniem. Przekładać do niewielkich miseczek i posypać świeżą natką pietruszki. Pastę można podawać z pieczywem (najlepiej upieczonym w domu), z warzywami kiszonymi, a także z pokrojonym cienko i smażonym na patelni w przyprawach mięsem. Wspaniale smakuje nie tylko na ciepło. Kiedy ostygnie i lekko zgęstnieje jest dobrym smarowidłem do kanapek. •

«« | « | 1 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Rozpocznij korzystanie