Kurkuma – co o niej wiemy?

Kłącza, podobne nieco do imbiru, wykazują silne działanie prozdrowotne. Jak wykorzystywać kurkumę w kuchni dla zdrowia?

Kurkuma jest częstym składnikiem różnych mieszanek przypraw. Można ją kupić także w formie sproszkowanej, a w niektórych sklepach dostępne są świeże kłącza na wagę. Jest nieco drobniejsza i mniej rozgałęziona niż imbir. Ma intensywny żółtopomarańczowy kolor (po usunięciu skórki), jest soczysta i aromatyczna. Zawiera wiele korzystnych dla naszego zdrowia substancji, dlatego warto dodawać ją do potraw.

Skąd pochodzi

Kurkuma to rosnące w ziemi kłącze ostryżu barwierskiego lub jawajskiego – rośliny uprawianej głównie w Bengalu, Chinach, Tajwanie, na Sri Lance, w zachodnich Indiach, w Peru i Australii. Stosowana już w starożytności do barwienia tkanin i jako przyprawa, wykorzystywana była głównie w daniach kuchni Azji Południowo-Wschodniej. W Indiach stosowana jest także do dań słodkich. Dobrze komponuje się z mięsem, rybami i potrawami z warzyw. Jest składnikiem sosów curry, zup i innych dań, którym nadaje lekko cierpki, goryczkowy smak.

Kurkuma rośnie w gorącym i wilgotnym klimacie tropikalnym. Jest bardzo dekoracyjna, a w naszych warunkach można ją uprawiać w domu. Jej długie, lancetowate, osiągające 40–60 cm liście wymagają częstego zraszania wodą. Za odpowiednią pielęgnację roślina potrafi odwdzięczyć się efektownymi kwiatami. Kiedy przekwitnie, stopniowo wchodzi w okres uśpienia – liście obumierają, a roślina wygląda na uschniętą. To jednak stan przejściowy. Na wiosnę w jasnym, słonecznym pomieszczeniu wypuści nowe listki, a potem zakwitnie. Doskonale nadaje się do widnej łazienki.

Dla zdrowia

Kurkuma jest wyjątkowo korzystna dla naszego organizmu, m.in. dzięki zawartości kurkuminoidów, w tym kurkuminy. Kurkumina przenika w 65 proc. z jelit do krwi, a jeszcze lepsze jej wchłonięcie może wystąpić w połączeniu z piperyną, zawartą m.in. w czarnym pieprzu. Dlatego w każdej potrawie, koktajlu czy w świeżo wyciskanych sokach działanie kurkumy można wzmocnić, dodając odrobinę świeżo mielonego pieprzu.

Związki zawarte w kurkumie sprawiają, że ma ona silne działanie przeciwzapalne. Ma działanie rozkurczowe i bardzo korzystnie wpływa na układ pokarmowy (ma wpływ na kurczliwość pęcherzyka żółciowego, pobudza wydzielanie śliny, soków żołądkowych, jelitowych i trzustkowych). Znacząco poprawia proces trawienia i ułatwia wchłanianie składników pokarmowych. Ma też właściwości antybakteryjne, antywirusowe i przeciwgrzybiczne. Zawarte w niej substancje terpenowe i ferulowe odkażają drogi żółciowe. Natomiast badania przeprowadzone przez naukowców z kalifornijskiego uniwersytetu wykazały duży wpływ kurkuminy na poprawę pamięci, zapobieganie chorobie Alzheimera i łagodzenie depresji. Stosowana zewnętrznie ma właściwości przeciwzapalne i wspierające gojenie (m.in. trądziku młodzieńczego).

Jak wykorzystać?

Kurkumy w proszku można używać jako przyprawy do potraw i napojów. Jednak aby w pełni wykorzystać jej prozdrowotne właściwości, warto zwrócić uwagę na jej jakość, zapach i kolor. Po wysuszeniu i sproszkowaniu powinna mieć barwę intensywnie żółtą, wpadającą w pomarańczową. Tymczasem proszek dostępny u nas w torebkach przyprawowych najczęściej jest bladożółty i zwietrzały. Dlatego warto wypróbować kurkumę ekologiczną i porównać jej jakość z tą, którą dostaniemy w pobliskim sklepie. Można również wykorzystać kłącze świeżej kurkumy dostępne w popularnych dyskontach. Nie straci swoich właściwości, nawet jeśli dłużej będziemy je przechowywać w lodówce. Świeże, obrane kłącze można dodawać do zup, sosów i koktajli w całości albo starte na tarce.

Można też przygotować pastę z kurkumy. Wystarczy kłącze (lub proszek) połączyć z kilkoma ziarnami mielonego pieprzu i gotować kilka minut w niewielkiej ilości wody, potem wymieszać składniki, a kłącze kurkumy zblendować. Pastę można przechowywać w szklanym naczyniu w lodówce do 3 tygodni. Możemy jej używać jako dodatku np. do złotego mleka. Jest to rozgrzewający napój, który warto wypić przed snem. Wystarczy do mleka dodać odrobinę cynamonu, goździków, pieprzu i kardamonu oraz pół łyżeczki pasty z kurkumy. Mleko wypijamy gorące. Jeśli nie przepadamy za mlekiem, przyprawy można dodać do herbaty z miodem. •

«« | « | 1 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Rozpocznij korzystanie

Forum: ostatnio poruszane wątki