Drugie śniadanie

Poranki bywają trudne i zabiegane. W pracy i szkole nie ma na nic czasu.

Przygotowanie i zjedzenie drugiego śniadania często jest więc traktowane jako sprawa drugorzędna. Niesłusznie – dietetycy przekonują, że jest to jeden z najważniejszych posiłków. Poznajmy cztery warunki zdrowego drugiego śniadania.

Warunek pierwszy: Obecne

Drugie śniadanie jest posiłkiem często zaniedbywanym. Wielu z nas ma problem z tym, by zdążyć o poranku ze zjedzeniem kanapki czy miski płatków śniadaniowych. Przygotowanie dania na wynos bywa w takich warunkach sporym wyzwaniem. My, dorośli, dysponujący gotówką i konkretnymi możliwościami technicznymi, możemy dokonać odpowiednich zakupów w drodze do pracy lub wyskoczyć do pobliskiego sklepu podczas dłuższej przerwy. W gorszej sytuacji są nasze dzieci. Badania pokazują, że co trzeci uczeń przychodzi do szkoły z pustym żołądkiem, a wielu z nich nie ma również przyszykowanego drugiego śniadania. Alternatywą dla głodówki jest zakup w szkolnym automacie lub sklepiku, o ile są one obecne, a w portfelu znajduje się odpowiednia siła nabywcza. Co wybiorą sobie wtedy dzieci, pozostaje jednak zagadką. W tym miejscu rodzi się pytanie – jak głodny pan Kowalski i jego nienajedzony syn mają prawidłowo funkcjonować podczas długiego dnia pracy oraz nauki? W ich mózgach brakuje niezbędnego paliwa – glukozy, sporym problemem może okazać się również odwodnienie. Osłabienie, zawroty głowy, trudności z koncentracją. To tylko część z atrakcji, na które się w ten sposób narażają. Dietetycy i lekarze stawiają sprawę jasno – najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, choć nie największym, jest śniadanie. Pierwsze powinno zaspokajać około 25 proc. zapotrzebowania energetycznego, drugie – kolejne 10 proc. Oczywiście w przypadku, gdy mamy w planach obiad o odpowiedniej godzinie. Jeśli kolejnym posiłkiem będzie dopiero serwowana pod wieczór obiadokolacja, porcja w plecaku powinna być zdecydowanie większa.

Warunek drugi: Z możliwie małą ilością chemii

Domowe kanapki mogą mieć zdecydowanie mniej ulepszaczy jedzenia niż gotowe sandwicze i batony, które można kupić w sklepiku szkolnym lub automacie. Te przecież muszą odpowiednio długo poleżeć, zwykle więc zasilone są konserwantami i stabilizatorami. Aby obniżyć cenę, dodawane są do nich wypełniacze zachęcające nas do zakupu – barwniki, aromaty i słodziki. Teoretycznie każda z tych substancji dodatkowych jest nieszkodliwa i dopuszczona do obrotu. Szkopuł w tym, że nagminnie przekraczamy dopuszczalne ich dawki. Normy są też kształtowane w odniesieniu do przeciętnego człowieka. U osób chorujących i bardzo wrażliwych negatywna reakcja może być znacznie szybsza i silniejsza. Tak też było w przypadku barwników z grupy Southampton (E 102, E 104, E 110, E 122, E 124 i E 129), które u dzieci mogą powodować zaburzenia koncentracji i nadpobudliwość. Po odkryciu tej zależności producenci zostali zobligowani do umieszczania na opakowaniach odpowiedniej adnotacji o grożącym niebezpieczeństwie. W efekcie tego większość z nich zgodziła się na mniej szkodliwe barwniki. Ile odkryć nas jeszcze czeka? Nie wiadomo. Z pewnością można jednak stwierdzić, że warto zminimalizować ilość sztucznych dodatków w diecie. Mądrość ludowa mówi, że nie da się jednocześnie zrobić czegoś dobrze, szybko i tanio. Mając na uwadze to, że zależy nam na jakości, musimy się pogodzić albo z własnoręcznym przygotowaniem drugiego śniadania, albo z wysoką ceną lepszych gotowych produktów.

Warunek trzeci: Bogate w składniki odżywcze

Każdy z zaplanowanych posiłków powinien nam dostarczyć odpowiednią ilość kalorii i płynów. Mniejsze znaczenie ma to, ile dokładnie będzie w nim makroskładników, minerałów i witamin. Ważne, by zgadzał się bilans dwu-, trzydniowy, a jeszcze lepiej dzienny. Najprościej tego dokonać, pilnując odpowiedniego zróżnicowania każdego z posiłków. Dobrze więc, by w naszej śniadaniówce znalazły się możliwie różnorodne produkty zbożowe. Może to być kanapka z pełnoziarnistego chleba, bułka grahamka lub bardziej pracochłonne wypieki przygotowane z dodatkiem ziaren, nasion czy płatków. Dobrze się sprawdzi również risotto, kaszotto lub porcja makaronu z wczorajszego obiadu, o ile oczywiście miejscem konsumpcji nie będzie szkolny tor przeszkód między salą gimnastyczną a gabinetem geograficznym. Równie ważny, a może nawet ważniejszy, jest dobór dodatków. Może to być dobrej jakości żółty ser lub wędlina, masło orzechowe, pieczone mięso, powidła czy pasta (jajeczna, rybna, warzywna, twarogowa…). Jeśli to możliwe, warto dołożyć do kanapki warzywa, na przykład sałatę, kiełki, plasterki ogórka kiszonego czy rzodkiewki. Koniecznie też osobno zapakujmy owoce lub warzywa – w całości, pokrojone lub starte na surówkę. Są one skarbnicą minerałów i witamin, zawierają także dużo wartościowego błonnika. Warto również dołożyć jogurt – naturalny lub owocowy, pozbawiony jednak sztucznych dodatków. Amatorom przegryzek zaserwujmy natomiast bakalie, orzechy, suszone owoce lub przygotowane na ich bazie, słodzone miodem ciasteczka. Do tego jeszcze coś do picia – woda, stuprocentowy sok, herbatka owocowa lub ziołowa – i można zamknąć listę.

Warunek czwarty: Fantazyjne i bezpieczne

Warto postawić też na fantazję w przygotowywaniu posiłków i regularnie zaskakiwać czymś smacznym. Każde ze zbóż, owoców i warzyw ma odmienny skład witamin i minerałów. Korzystając stale z tych samych źródeł, możemy mieć problemy z zaspokojeniem zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze. Łatwiej będzie tego dokonać, używając zróżnicowanych produktów. Poza tym unikniemy znudzenia dwudziestą w miesiącu bułką z żółtym serem. My – dorośli oraz dzieci samodzielnie pakujące sobie śniadaniówkę – raczej nie dopuścimy do takiego zniechęcenia. Inaczej może być z młodszymi członkami rodziny, otrzymującymi gotowe porcje. W ich przypadku ważny jest także dobór odpowiedniej śniadaniówki – łatwej w obsłudze i pewnej. Nawet najbardziej apetyczna, ale zapakowana w woreczek kanapka może stracić wiele ze swojego uroku, gdy zostanie rozprasowana między podręcznikami a workiem od WF-u… •

«« | « | 1 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Rozpocznij korzystanie

Forum: ostatnio poruszane wątki